Välkommen till Brf Kaparen 

Uddevalla 

Kaparen Info November 2024


Rapport från styrelsemöte.
Belysningen. Vi har nu beställt ytterligare belysning till vår innergård. Alla skall känna sig trygga när vi vistas ute och det är mörkt. Föreningen har också ett ansvar för att undvika olyckor pga dålig belysning.
Ekonomin. Styrelsens novembermöte handlade till stor del om ekonomi och beslut om budget för 2025. Inför mötet hade styrelsen en genomgång av bokslut samt budget tillsammans med HSB´s ekonom. Förväntade och i vissa fall beslutade, höjningarna av våra avgifter inför 2025:


Fjärrvärmen höjs med 9 % 

 El och elnät förväntas höjas 0,7 kr/kWh (förbrukning 2023 64 000 kWh)  övriga avgifter höjs 10 % 

 Vatten och avlopp förväntas höjas med 7 % 

 Renhållning förväntas höjas 3 % 

 Avtal som föreningen har med entreprenörer, beräknad höjning 3 %                                                                                                                                                                                                                                          Taxeringsvärdet höjs under 2025 

 Fastighetsförsäkringen förväntas höjas 3 % 

 Lån och räntor ligger under 2025 på 3,5 %

Vi uppmanar medlemmar till sparsamhet, men det ä r de fasta avgifterna och dessa höjningar som står för de stora ökningarna. Styrelsen har korrigerat underhållsplanen för att hålla nere kostnaderna.

Styrelsen har beslutat om en avgiftsökning på 7 % fr.o.m 1 januari 2025. Föreningens största utgifter är värme, vatten/avlopp, el samt räntekostnader.


Besiktning
Besiktningen av lägenheter är nu slutförd. Många trevliga samtal med medlemmar har ägt rum. Vi har nu en större kunskap om föreningens åtagande och ett underlag för det kommande termostatbytet.


Glöggmingel
Inbjudan till glöggmingel vid fontänen. Drop-in, tisdagen den 17 december mellan kl 18:00-19:00. Vi bjuder på glögg och pepparkakor och hoppas på en trevlig stund tillsammans. Skulle det vara busväder denna dag, flyttar vi minglet till medlemslokalen.


Styrelsen



Kaparen Info oktober 2024





Rapport från styrelsemöte.

Belysningen. Vi har nu fått stakare ljus i våra lyktstolpar. Gården upplevs ändå mörk och otrygg. Styrelsen har beslutat att rådgöra med Fyrstads El, angående vilka möjligheter som finns att utöka belysningen.
Ekonomin. Ett möte med vår bankman visar att vi har god förvaltning av föreningens pengar. Osäkerhet råder dock när det gäller utvecklingen av priserna på el, vatten och fjärrvärme. I november har styrelsen budgetmöte.

Besiktning
Den tidigare aviserade besiktningen av våra lägenheter startar vecka 43. Vi tar kontakt med varje trappuppgång innan besöket. Om du inte är hemma aktuell tid, tar du kontakt med styrelsen för godkännande av att vi går in med huvudnyckel, alternativt kommer överens om en ny tid.
Vi kommer bl. a. att titta på vilka förändringar som är gjorda i lägenheterna, samt räkna termostater inför det kommande bytet av dessa. 

Städdagen
Höstens städdag samlade ca 25 medlemmar, som gemensamt arbetade med att ställa i ordning trädgården och fastigheterna inför vintern. Flera medlemmar bidrog med goda bakverk till den gemensamma fikan.  Ett stort tack till alla som bidrog, på det ena eller andra sättet, denna dag.

Sopplunch
Inbjudan till sopplunch, den 7 november, kommer att anslås i trappuppgångarna.

Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail.
Skriv till kaparen.styrelse@gmail.com

/Styrelsen

 Kaparen info september 2024

Rapport från styrelsemöte.
Styrelsen hade besök av ett företag som presenterade vikten av skrivningar i offertunderlag samt uppföljning, besiktning och garantier efter utfört arbete. En nyttig fortbildning för styrelsen. 


 - underhållsplanen, fick en ordentlig genomgång och korrigering inför budgetmötet 

 - delar av styrelsen kommer att träffa HSB´s ekonom inför budgetmötet 

 - de nya lampor har haft lite barnsjukdomar som skall åtgärdas. Mötet beslutade att sätta starkare ljus i ljuslyktorna vid ändarna av gräsmattan. Allt för att öka tryggheten för våra medlemmar.

Vattentrycket i hus 10.
Efter ett fel i vattentillförseln har systemet varit tvunget att tappas ut. Allt är nu åtgärdat. Styrelsen uppmanar samtliga medlemmar i hus 10 att lufta sina element.

Kontoret.
Ett 10-tal medlemmar hörsammade inbjudan till att besöka kontoret, som nu är nyrenoverat. Flera tog vara på tillfället att utnyttja våra digitala tjänster. Om fler vill ha den hjälpen kontaktar ni Thomas Karlsson i styrelsen.

Städdag.
Höstens städdag äger rum den 12 oktober kl 9:00. Samling vid fontänen för arbetsfördelning. Efter avslutat arbete blir det varm korv och fika i medlemslokalen. Om du inte orkar med arbetet i trädgården, kan du kanske bidra med en kaka till kaffet?
Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail.
Skriv till kaparen.styrelse@gmail.com
Styrelsen

Kaparen info aug 2024



Vi hoppas att många medlemmar kunnat njuta av en fin sommar i vår trädgård, trots att sommaren bjudit på mycket omväxlande väder.

Rapport från styrelsemöte. 

Styrelsen har haft det första styrelsemötet efter sommaruppehållet. Mötet behandlade bl.a.:                                                                                                                                                     

- underhållsplanen, som korrigerats inför budgetmötet  

- problemet med att inte få in offerter för termostatbytet                                                                                                

 - nya lampor är installerade i trädgården, eftersom det saknades reservdelar till de gamla.

Våra avtal skall ses över för att hålla kostnaderna nere.
På förekommen anledning ber vi alla medlemmar att noga kontrollera att ytterdörrarna och källardörrarna går ordentligt i lås. Vi vill inte ha in obehöriga i våra hus. Öppna inte dörrarna via portlåset om du inte vet vem som ringer på och att du väntar besök.

Byte av fjärrvärmecentraler. Arbetet är genomfört och kostnaden blev lägre än den förväntade.

Öppet hus på kontoret. Medlemmar hälsas välkomna att besöka vårt nyrenoverade kontor. Enklare tilltugg serveras. I samband med detta erbjuds hjälp att komma in på vår hemsida, samt möjligheten att boka tvättstugan digitalt. Tid onsdag kl.18.00 den 18 sept.

JP rör. Den rörfirma som föreningen använder, erbjuder nu samtliga medlemmar 10 % rabatt på VVS arbeten.
Städdag. Höstens städdag äger rum den 12 oktober kl 9:00. Samling vid fontänen för arbetsfördelning. Efter avslutat arbete blir det varm korv och fika i medlemslokalen. Om du inte orkar med arbetet i trädgården, kan du kanske bidra med en kaka till kaffet?
Soppluncherna startar under oktober igen.
Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail.
Skriv till kaparen.styrelse@gmail.com
Styrelsen


Kapareinfo Maj 2024

 

Rapport från styrelsemöte. Styrelsen har haft det sista styrelsemötet innan sommaruppehållet.
Mötet behandlade budget fram till årsskiftet 24/25. Eftersom senaste stämman beslutade att
verksamhetsåret numera är samma som kalenderåret, haltar budgetåret för närvarande. Nytt budgetmöte
inför kommande verksamhetsår 2025 kommer att äga rum till hösten.
Nya blommor har planterats vid fontänen och vi hoppas att alla medlemmar tar sig tid att sitta en stund vid
fontänen och njuta.
På förekommen anledning ber vi alla medlemmar att noga kontrollera att ytterdörrarna och källardörrarna
går ordentligt i lås. Det har upptäckts föremål, som hindrar dörrarna att gå i lås. Vi vill inte ha in obehöriga i
våra hus.
Öppna inte dörrarna via portlåset om du inte vet vem som ringer på och att du väntar besök.
Byte av fjärrvärmecentraler. Nu startar arbetet med byte av våra fjärrvärmecentraler. Under
vecka 21 pågår arbetet i hus 10 för att vecka 22 fortsätta arbetet i hus 8. Vattnet kan ev bli lite missfärgat
när det stängs av och sätts på. Då är det bara att spola en stund så försvinner det.
Ny tvättbokningstavla i hus 8. Bokningstavlan har krånglat från och till, för att till slut sluta
fungera. Detta ställde till problem, innan den nya tavlan kom på plats.
Om du behöver hjälp att programmera tavlorna, så att du kan göra din bokning via nätet, kontaktar du
Thomas i styrelsen 070-.
Nya grannar. Vi hälsar Agneta Malm, Parkgatan 8A; 1 vån, välkommen till vår förening.
Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail.
Skriv till kaparen.styrelse@gmail.com

Styrelsen önskar alla medlemmar en riktigt skön sommar!


Kapareinfo     
April 2024

STORT TACK till alla som ställde upp på städdagen. 28 medlemmar trotsade regnet och kylan och bidrog på olika sätt till en stor arbetsinsats. Städning av källare och vindar genomfördes och de omärkta föremål som ställts där forslades bort. Nu är det städat i alla våra utrymmen och rustat för en sommar i trädgården. Aldrig förr har vi haft så många goda bakverk att kalasa på vid fikat. Vi kan också konstatera att ordningen och städningen blivit bättre i våra gemensamma utrymmen. Nu hjälps vi åt att hålla i detta.
Gå gärna in på vår hemsida brfkaparen-uddevalla.se och titta på bilder från denna dag,
Rapport från styrelsemöte: Ett budgetförslag arbetas fram av HSB´s ekonom för tiden fram till årsskiftet. Styrelsen fattar beslut om detta förslag vid majmöte. Inga nya projekt är planerade i föreningen. Fokus ligger nu på att förvalta det vi har.

Vi hälsar nya delägare/grannar i föreningen välkomna:

Emilia Hjelm, Parkgatan 10 C
Ann-Kristin Johansson, Parkgatan 8 A
Kent och Inga Lundkvist, Parkgatan 8 D
Lokaler att hyra: Vi har lediga vindsutrymmen för uthyrning. Behöver du extra utrymme, tillfälligt eller över tid, hör du av dig till styrelsen.

Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail.
Skriv till:  kaparen.styrelse@gmail.com
/Styrelsen


Kapareinfo Mars 2024

Rapport från styrelsemöte: Styrelsen hade detta möte fokus på de utgifter föreningen har. Vi har denna månad träffat ansvarig chef för vår fastighetsskötsel och gått igenom avtalen för att effektivisera. Syftet är att hålla nere kostnaderna, men behålla en god standard. Kostnaderna för värme, vatten och el ökar, samt alla administrativa utgifter. Det nummer av HSB´s tidning ”Hemma”, som du nyligen fått i din brevlåda beskriver styrelsens ansvar för att ha en plan för framtida utgifter och åtgärder.
Tvättstugor och torkrum: Lisbeth, som har ansvar för dessa utrymmen, har inventerar och uppdaterat städmaterialet. Städmaterial finns nu i samtliga utrymmen och skall återställas där, efter användning. Tvättstugorna har utrustats med såpa för rengöring av golven, handtvål och pappersrullar. Tillsyn av material sker en gång i månaden. Thomas har försett fönstren med insynsskydd. Allt utifrån önskemål från våra medlemmar. Vi vill samtidigt påminna om att tvättstugan och torkrum bara storstädas två gånger om året. Däremellan är det upp till oss själva att städa, efter att vi har använt tvätt utrymmena.
Städdag: Lördagen den 13 april kl 9:00 träffas vi för att iordningställa trädgården och andra utrymmen i husen inför våren. Om alla hjälps åt går arbetet snabbt och vi kan njuta av att ha välstädade fastigheter och en fin trädgård. Det är också ett bra sätt att träffa grannarna. Efter arbetet serveras korv och bröd, samt kaffe och kaka i medlemslokalen.
Sopplunch: Nästa sopplunch äger rum den 4 april kl 12:00. Lisbeth Kendlert kommer efter lunchen att visa bilder och berätta om sin resa till Shetland och Färöarna (c:a 60 min)
Lokaler att hyra: Vi har lediga vindsutrymmen för uthyrning. Behöver du extra utrymme, tillfälligt eller över tid, hör du av dig till styrelsen.
Glöm inte att anmäla din mailadress, så att du kan få din information via mail. Skriv till kaparen.styrelse@gmail.com



Kapareinfo
Februari 2024

Rapport från styrelsemöte: Eftersom budgetåret ändras till kalenderår, ses underhållsplanen över inför ny budget. Föreningen har byte av värmeväxlare, samt termostater, inplanerat. Arbetet beräknas starta när varmare väder gör att termostaterna kan justeras in och att vi då inte skall behöva frysa. Inga andra större arbeten är planerade under budgetåret.
Besiktning av lägenheter: De nya stadgarna gör att styrelsen skärper dokumentationen av förändringar i lägenheterna. De senast sålda lägenheterna kommer att vara först ut. När det gäller renovering av badrum/våtrum påminns om skyldigheten att lämna ett GVK-intyg till styrelsen. Föreningen ersätter upp till 5 000 kronor för byte av avloppsbrunn, när intyg uppvisas.
Renoveringar som påverkar värme, vatten, ventilation, samt bärande väggar måste anmälas till styrelsen för godkännande.


Hissar: Vi har stora kostnader för våra hissar, som ibland stannar mellan våningar. Oftast beror detta på att ljuslisten vid dörrarna bryts. Ibland är man för snabb att vilja öppna dörren och då bryts ljuslisten, så att dörren inte går att öppna. Tänk på att oftast räcker det att du trycker på en annan våning, för att hissen skall starta igen. Detta kan ibland ta några minuter.
Informera gärna vänner och släktingar om detta.


Vi har valt att ha ljusslingan tänd i fontänen, eftersom det är så mörkt på gården. Vintern har varit snörik och så syns våra lampor utmed gångarna dåligt. Kostnaden för detta är minimal, eftersom det är LED-lampor. Nu går vi mot ljusare tider och vi hoppas att våren snart är i antågande.
Styrelsen


Kapareinfo januari 2024

Info från styrelsemöte och extrastämma:
Två stämmor har nu beslutat om nya normalstadgar för HSB Kaparen. Det mesta är redaktionella ändringar, med anpassning till bostadsrätts- och årsredovisningslagen. Stadgarna är nu tydliga med att medlem måste meddela, ev begära tillstånd, när förändring skall göras i lägenheten. Följs inte detta kan ett återställande bli nödvändig. Verksamhetsåret ändras också till kalenderår och i framtiden kommer stämman att äga rum i april/maj.
Ny lag om återvinning:
Föreningen har redan ett återvinningsrum för sortering av avfall och berörs därför inte så mycket. Viktigt är att all olja/fett skall sorteras och lämnas på återvinningsstation. Ingen olja/fett får hällas ut i avloppet. Detta hoppas vi skall innebära färre stopp i våra avlopp.
Anmäl e-postadress:
Som ett led i miljöanpassningen kommer vi att skicka ut information via mail, till de som använder sig av detta. Vi ber dig skicka ett mail till kaparen.styrelse@gmail.com och lämna ditt namn. Adressen kommer då att läggas i en grupp för utskick till medlemmar. 
Övriga kommer fortsättningsvis att få infon i postfacket, men vi hoppas de blir färre. Kapareninfo kommer även fortsättningsvis läggas upp här på vår hemsida  www.brfkaparen-uddevalla.se

Samkväm:
I februari startar Sirenklubben och soppluncherna drar i gång. Information om datum för sopplunch och andra samkväm sätts upp i trapphusen.
Städning i föreningens lokaler:
Styrelsen har framfört den kritik som kommit oss till handa. Resultatet blev att fakturan för sista kvartalet halverades, samt att vi i fortsättning hoppas att det skall fungera bra. Det är bra när ni hör av er om saker som inte fungerar som de ska.
Nya grannar hälsas välkomna
Fahim Bhuiyan, Pargatan 8C, 1 vån.
Kristina Karlsson, Parkgatan 8C, 4 vån.
Styrelsen


Kapareinfo december 2023

Föreningsstämma ägde rum den 18 november med 24 närvarande medlemmar. Ny styrelse:
Håkan Carlsson, omval 1 år, ordförande
Agneta Läckström, omval 2 år
Lisbeth Kendlert, nyval 2 år
Kvarstår ytterligare ett år Thomas Karlsson, Elin Bergendahl och Jonathan Skarin.
HSB representant är Orvar Brattberg.
Kontaktuppgifter till styrelsen finns i BOinfon, på föreningens hemsida samt i trapphusen.
Avgiftshöjning beslutades vid senaste styrelsemöte. Aviserade avgiftshöjningar på värme,
vatten, elskatt, elavgifter, omskrivning av lån (juni 2024) samt förvaltningskostnader gör att
avgiften måste höjas. Från och med april 2024 höjs avgiften med 6 %.
I Underhållsplanen ligger byte av värmeväxlare, samt utbyte av termostater. Inom de
närmsta åren skall fönster bytas ut och dräneringen runt husen skall göras om. Föreningen
behöver bygga upp ett kapital för att undvika stora och dyra lån inför kommande
renoveringar. Styrelsen gör allt för att hålla nere kostnaderna under rådande
omständigheter, men har också ett ansvar för att underhållet av fastigheterna inte
eftersätts.
Vi äger tillsammans våra fastigheter och kan hjälpas åt att hålla nere kostnaderna. Att spara
på vatten, täta fönstren, vädra förståndigt hjälper oss hålla nere kostnader.
Inventering av förråd är nu slutförd i båda husen. De medlemmar som inte har lås på sina
förråd uppmanas att sätta dit ett. Risk för stölder alternativt att förrådet fylls med oönskade
saker bör undvikas.
Styrelsen önskar alla medlemmar


God Jul och Gott Nytt År



Kaparen information 2023

Information från styrelsens oktobermöte



Städdagen: Stort tack till de medlemmar som trotsade blåst och regn för att genomföra  vår städdag. Containern fylldes snabbt och nu har vi rensat för denna gång.

Föreningsstämma: Stämman äger rum den 16 november kl 18:00 i medlemslokalen. 
Tre motioner är inlämnade och kommer att bifogas kallelsen.
Vi kommer inte att trycka upp papperskopior av årsredovisningen till alla medlemmar pga miljön
och för att spara på våra kostnader. Önskar du en pappersupplaga, eller vill ha den skickad till din
mail, meddelar du styrelsen eller skickar ett mail till föreningen. En årsredovisning kommer att
finnas på anslagstavlan vid tvättstugan. Årsredovisningen kommer också att visas digitalt på
stämman. Information om stämman, samt anmälan, kommer att skickas ut i särskild ordning.
Belysning på gården: Det är mörkt på vår innegård. Nuvarande belysning finns inte länge
reservdelar till. Fyrstads El har fått i uppdrag att ta fram förslag på ny belysning.
Fastighetsskötsel: Styrelsen har (återigen) haft möte med fastighetschefen. Vi har kommit
överens om en ny struktur och hoppas att vi skall få ordning på städningen i våra fastigheter.
Nya grannar: Vi välkomnar Birgitta Svensson som flyttat i på 4:e vån i 10A.
Rättelse från förra bladet; Arvid Jantén bor på 4:e vån i 10C och inget annat.

Aktiviteter:
Musikquiz: Fredagen den 17:e november, kl 18-?, spelar Rolf Rodin blandad musik för oss i
medlemslokalen. Ta med egen förtäring och dryck. Vi hoppas få en trevlig kväll tillsammans.
Inbjudan och anmälning kommer att anslås.
Seniorträning: Karin Braathen, 8B, bjuder på gratis träning för våra medlemmar. Mer info kommer i din brevlåda.
Sopplunch: Välkomna på sopplunch fredagen den 24 november kl 12. Efter maten kommer
kommunpolis Tony Bengtsson att informera om bedrägerier mot äldre.
Sirenklubben: Träffas måndagen den 4 december kl 15 i medlemslokalen.

Styrelsen för Kaparens brf


Alla medlemmar hälsas välkomna.

 

Sopplunch, till självkostnadspris.

 

Plats: Medlemslokalen
Tid: Torsdag den 19 oktober, kl 12:00
Vi serverar kantarellsoppa med bröd och dryck.
Kaffe/te med fikabröd.
En kortare information om hjärt-lungräddning kommer att
ges.
Anmälan, senast den 15 oktober:
Ingela: 070-8779628
Agneta: 070-4920368
eller i föreningens brevlåda vid tvättstugan, alt mailadress.



STÄDDAG
Lördagen den 21 oktober, kl 9:00
Vi samlas för att höststäda, stänga av fontänen och ta in
trädgårdsmöblerna. Hjälps vi åt är det en stunds arbete på fm. Ett bra
sätt att träffas och umgås med dina grannar.
Passa på att städa dina förråd. Vi delar en container med Piraten.
Städning i cykelrummet. Vill du ha kvar din cykel, märker du den med
namn, lägenhet och skriver 2023. Det står kvar många cyklar med gammal märkning.


Efter arbetet bjuder föreningen på varmkorv, kaffe/te och kaka i medlemslokalen.
Om någon vill baka en kaka, hör av dig till någon i styrelsen.


VARMT VÄLKOMNA
STYRELSEN



Kapareninfo September 2023

Mötesagendan för hösten: 24/8, 21/9, 19/10 samt årsstämma 16/11.
Rapport från styrelsens septembermöte.


Dörrjustering. Samtliga dörrar är nu smörjda och justerade, som ett led i garantin.


Värmeväxlare hus 8. Det har varit problem med varmvattnet. Reparatör är anlitad och offerter på ny värmeväxlare hämtas in.


Tvättstugan hus 8. Det har runnit vatten på golvet vid några tillfällen. Problem med tilltäppta tvättmedelsfack och stopp i torktumlaravloppet. Vikten av att göra rent efter sig påpekas. Ny insats till tvättmedel är beställd. Vi tackar Kjell Bohlin som reparerade en maskin, efter att någon glömt att bh med bygel skall ligga i tvättpåse.


Båda tvättstugorna. Allt oftare klagar, både medlemmar och hemtjänst, över att det är smutsigt i både tvättstugor och torkrum. Styrelsen kan i bokningssystemet kontrollera vem som tvättar. Vi hoppas att inte behöva vidta sådana åtgärder, utan uppmanar samtliga användare att lämna lokalerna i samma skick som städreglerna föreskriver.


Lamporna mellan husen. Många tycker att det är mörkt mellan våra hus. De lampor vi har idag börjar gå sönder och finns inte längre i lager. Fyrstads el har fått i uppdrag att komma med förslag på ny lösning.


Städning trapphusen. Styrelsen har tagit emot klagomål rörande städningen. Vi har ett inbokat möte med ansvarig chef under vecka 40.


Städdag. Höstens städdag blir den 21 oktober kl 9:00. Vi träffas, umgås och ställer iordning våra fastigheter inför vintern. Efter avslutat arbete bjuds på korv/bröd samt fika i medlemslokalen, c:a kl 11:00. Om du inte kan vara med och jobba är du välkommen att komma och fika. I samband med städdagen kommer en container att beställas, tillsammans med Piraten. Här finns möjlighet att lämna sådant som inte skall stå i återvinningsrummet.


Sopplunch. Torsdagen den 19 oktober inbjuds till sopplunch kl 12:00. Inbjudan/anmälan kommer att anslås i trapphusen.


Nya grannar: Vi hälsar Arvid Jantén, fjärde våningen i 10 A välkommen till föreningen.

Styrelsen för Kaparens brf


 



Kapareinfo augusti 2023


Efter en sommar som började med värme och torka fick vi vänja oss med kyla och regn.

Styrelsen hoppas att alla medlemmar har haft en bra sommar, trots det omväxlande vädret.
Växterna vid fontänen har i alla fall mått bra. Vi tackar Sonja Granath och Ingela Warghed för arbetet med att få fart på blommorna. Det är så fint.

Styrelsemötet i augusti sammanfattade sommaren och planerade kommande arbete.


Dörrjustering. Under våren skedde en genomgång av våra lägenhetsdörrar. Alla dörrar
skall lyftas av och smörjas för att garantin skall gälla. Ett stort antal dörrar skall också justeras
Detta arbete kommer att äga rum under vecka 37, med start den 11 och 12 september. Om du inte är hemma kommer vi att öppna dörren med huvudnyckel. Tillåter du inte detta måste du meddela styrelsen. En styrelseledamot kommer att närvara och ansvara förnyckeln hela tiden. Det är bara dörren som skall hanteras och ingen kommer att gå in ilägenheten.

Återvinningsrummet. Vårt återkommande bekymmer. Det hade samlats en mängd
föremål som inte skall ställas där. Vi tackar den av våra medlemmar som har städat upp och tagit bort allt som inte skall vara i återvinningskärlen. Vi måste hjälpas åt att hålla rent och snyggt.
Städning och trädgårdsarbete. Vi har inte varit nöjda med hur arbetet har utförts och
påtalat detta för ledningen för fastighetsskötsel. Ett chefsbyte inom HSB har gjort att det
planerade möte vi kommer att ha med berörda personer, har fått vänta på att rätt person
kommer på plats.
Förråden i 10:ans hus. Efter att ha inventerat alla källar-/vindsförråd i 8:ans hus, har nu
turen kommit till vårt andra hus. Information kommer.
Större förråd att hyra. Föreningen har större förråd i 8:ans hus att hyra ut. Om du är
intresserad, eller känner någon utanför föreningen som är intresserad, hör av dig till
styrelsen.
Samkväm
Sirenklubben: kommer att träffas första måndagen i oktober kl. 15:00 i medlemslokalen.
Sopplunch: kommer att erbjudas 19 oktober kl 12:00 i medlemslokalen.


Alla medlemmar hälsas välkomna till en stunds gemenskap.

/Styrelsen



Kaparen Info maj 2023


Rapport från styrelsens majmöte.
Mötets huvudpunkt denna gång var budget. Föreningens budget och underhållsplan var underlag när styrelsen hade möte med HSB´s ekonom. Fjärrvärme-, el- och vattenavgifter ökar. Alla administrativa avgifter väntas öka med 3,5 % under kommande budgetår. 2024 skall två av föreningens lån skrivas om. Räntorna förväntas stiga ytterligare, tills detta skall genomföras.


Alla medlemmar följer säkert rapporteringen om tuffa tider, även för bostadsrättsföreningar. Styrelsen genomför i dagsläget endast investeringar och arbeten som är energibesparande och fördelaktiga för vår ekonomi.


Styrelsen beslutade om en avgiftshöjning på 4 % från och med den 1 juli 2023. Alla extra förråd/lokaler höjs också med 4 %, som rundas av till närmsta tiotal kronor uppåt.


Eftersom ingen medlem anmälde intresse av att hyra större källarförråd har styrelsen beslutat att hyra ut 30 m2 av kolkällaren till extern hyresgäst. Det finns fortfarande utrymme att hyra om någon medlem så önskar.


Hemsidan
Vi vill slå ett slag för vår hemsida www.brfkaparen-uddevalla.se Här hittar du aktuell information och kan t.ex. boka tvättstuga och medlemslokalen. Obs att för att boka tvättstugan via hemsidan, måste du logga in på tvättbokningen utanför tvättstugan och lägga in din mailadress. Vid frågor kontaktar du Thomas i styrelsen, tel 076-24 30 963.


Sommaruppehåll
Styrelsen gör nu uppehåll med styrelsemöten till augusti. Om du behöver komma i kontakt med oss använder du kontaktuppgifterna, som finns på anslagstavlan i trapphusen.


Vi önskar alla en skön sommar.


Kaparen Info april 2023


Rapport från styrelsens aprilmöte.
Besiktningen av dörrarna resulterade i att entreprenören kontaktar fabriken, efter att ha dokumenterar brister på ett stort antal dörrar.
Inventering av våra förråd, både i källare och vind, fortsätter. Det är inte tillåtet att byta förråd medlemmar emellan. Styrelsen måste ha kunskap om vem som disponerar förråden.
Hemsidan
Nu är vår förenklade hemsida klar att använda. Adressen är brfkaparen-uddevalla.se

Här hittar du aktuell information och kan t.ex. boka tvättstuga och medlemslokalen. Obs att för att boka tvättstugan via hemsidan, måste du logga in på tvättbokningen utanför tvättstugan och lägga in din mailadress. Vid frågor kontaktar du Thomas i styrelsen.

Förråd
Vi har lokaler som för närvarande inte används. Styrelsen erbjuder möjlighet att hyra större förråd tills vidare. Är du intresserad hör du av dig till Håkan snarast.
Återvinningsrum
Nu finns ett kärl för glödlampor och en batteribox installerade i vårt återvinningsrum. Dessa töms vid behov.
Allt skräp som inte finns kärl för, måste medlemmarna själva ta ansvar för och forsla bort.
Aktiviteter
Städdagen genomfördes enligt plan och vi tackar de medlemmar som trots kylan utförde ett gott arbete.
Vårens sista sopplunch inbjudes till den 27 april kl 12.
Sirenklubben träffas första måndagen i månaden, kl 15:00.
Karin inbjuder till gympapass tisdagar kl 16 (20 min.) i lokalen på gaveln i hus 10.
Nya grannar
Vi välkomnar Lisbeth Margareta Kendlert, som flyttar in i lgh 32 den 1 juni.
/Styrelsen

Alla medlemmar hälsas välkomna till vårens sista sopplunch

  • Plats:          Medlemslokalen
  • Tid:             Torsdagen den 27 april, kl. 12:00
  • Kostnad:    Självkostnadspris

Italiensk soppa med pasta och kyckling, samt bröd och dryck. 

kaffe/te med fikabröd.

Anmälan, senast den 24 april:

  • Ingela: 070-8779628
  • Agneta: 070-4920368

eller i föreningens brevlåda vid tvättstugan.

VÄLKOMNA!



April 2023
GYMTRÄNING



När: Tisdagar kl. 16.00 (20 minuter)

Var: Parkgatan 10 (ingång södra gaveln)

Hur: Stående övningar utan redskap. Uppvärmning, pulshöjning, styrka, rörlighet och balans alltså en varierad träning.

Varför: Det är aldrig försent att börja träna. Forskningen visar att träningseffekten på äldre är mycket stor. Oavsett om du är 60, 70, 80, 90 eller 100år finns träningsbarheten kvar.

Gymträning hos äldre är mycket effektiv för att fördröja och förhindra åldrandets effekter. Vi förlorar muskelmassa när vi åldras. Det leder till förlorad styrka, power och uthållighet, vilket gör att vi rör på oss mindre och en ond cirkel uppstår. Förutom att minska åldrandets effekter skyddar vältränade muskler mot stress, mindre depressioner och minskar risken för att utveckla alzheimers sjukdom.

Vi startar den 28 mars. Vill du ha med dig någon så är det helt ok. Träningen är gratis och du bokar din plats genom att klicka här:  bokadirekt

Eller kontakta mig på tel: 073 999 39 09  så bokar jag in en plats åt dig.

Ha det bra,  Med vänlig hälsning,  Karin Braathen


 

Kaparen info mars 2023
Rapport från styrelsens marsmöte.Torsdagen den 30 mars sker en besiktning av våra lägenhetsdörrar. Se anslag vid entréerna. Har du synpunkter på dörrarna kontaktar du Håkan eller Ingela, som närvarar vid besiktningen.
Lördagen den 1 april genomförs föreningens vårstädning. Se anslag i trapphuset.
En inventering av våra förråd, både i källare och vind, kommer att genomföras. Uppmärkningen stämmer inte längre med innehavet på flera ställen. Föreningen behöver en aktuell uppdatering.
Ytterligare en inventering kommer att genomföras. Vissa renoveringar, som genomförts i lägenheterna, behöver föreningen dokumentera. Vi återkommer med ett förfrågningsunderlag rörande renovering av t.ex kök och badrum/wc.
Återvinningsrum
Vi kommer inte till rätta med paketeringen av våra kartonger. Kärlen fylls ofta av kartonger, som inte viks ihop. Vi har därför blivit tvungna att införskaffa ett större kärl för kartong. Kärlet kostade drygt 5 000 kr i inköp och kostnaden för tömning av ett större kärl, kommer att belasta vår förening. Styrelsen vädjar delägarna om att hjälpas åt att hålla nere kostnader.
Föreningen har valt att inte anställa en vicevärd. Det bygger på att alla delägare tar ansvarar för att sköta om våra fastigheter. Ser du något, som behöver åtgärdas, är det bra om du meddelar styrelsen omgående.
Föreningens aktiviteter
Senaste sopplunchen blev tyvärr inställd pga sjukdom. Nästa tillfälle blir den 20 april, vilket också blir vårens sista lunch.
Sirengruppen träffas den 3 april kl 15:00.
Karin Braathen erbjuder lättgympa i lokalen på gaveln i hus 10. Start tisdagen den 28 mars kl 16. Se anslag vid entrén.
Vi efterfrågar förslag på fler aktiviteter. Lämna idéer i föreningens brevlådor.
Nu hoppas vi att våren kommer så att vi kan träffas ute i vår trädgård.
Styrelsen för  Kaparens brf


Kaparen info januari 2023
Rapport från styrelsens januarimöte.
Styrelsen önskar alla medlemmar/delägare en god fortsättning på det nya året.
I decemberbrevet skrev vi om det gemensamma ansvaret alla har för kostnader och skötsel av vår förening. Detta Infoblad kommer att innehålla både ris och ros.
Positivt är att vi redan nu kan se att den sänkta temperaturen redan ger effekt på kostnaderna. Underhållsplanen diskuteras på alla styrelsemöten och behandlas fortlöpande utifrån hur vi skall hushålla med våra resurser och vilket underhåll som behöver göras enligt planen. Det går inte att skjuta för mycket på framtiden, då det ackumulerar stora kostnader i framtiden. Visst underhåll måste göras fortlöpande.
Städning tvättstuga/torkrum
Det kommer allt oftare kritik, från både medlemmar och hemtjänst, rörande städningen i tvättstugorna och torkrummen. Efter avslutad tvätt skall städas enligt de instruktioner som finns uppsatta.
Ny torktumlare i 10:ans hus
Den gamla torktumlaren har gjort sitt och ersatts med en energisnålare och effektivare tumlare.
Renovering
Om du renoverar din lägenhet, måste du ombesörja att det städas i hiss och på utsidan fastigheten.
Porttelefon
Om du spärrar din telefon för okända, inkommande  samtal tänk då på att porttelefonen kan sluta fungera. Porttelefonen har ett vanligt 0522-nummer.  Detta har drabbat några av våra medlemmar på senare tid.
Återvinningsrummet
Här kommer återigen ris rörande vad vi ställer i återvinningsrummet. Den bruna tunnan är en service för återlämning av glödlampor. ALLT annat ansvarar varje medlem för att det körs till återvinningsstation. Som det nu ser ut får någon annan ombesörja transport till tippen, med allt vad det innebär.
Samkväm
Sirengruppen träffas i medlemslokalen den första måndagen i månaden kl 15:00.
Sopplunch kommer att inbjudas till den 16 februari. Mer information kommer att anslås. 

Styrelsen för Kaparens brf